Monday, August 23, 2010

Illy 6 grams : het vervolg (Dutch)

Om alle misverstanden te vermijden even een vervolg op het Illy verhaal dat ik van de week aanhaalde.

Eerst en vooral maakte ik een typfout :
Ik schreef :
"Back on the 6 grams philosophy with a couple of questions :
....
6) why is Illy's best Dutch speaking Barista, Yakup, nog agreeing with this 'theory'?"

Die 'nog' moest een 'not' zijn. Sorry. Ja, het zou een beetje raar zijn zo'n Nederlands woord in een Engelse tekst.
En nog raarder zou zijn dat Yakup die 6-grams theorie zou ondersteunen. Niemand in Nederland trouwens, laat dat duidelijk wezen.

Laat ons ook duidelijk wezen dat ik in 'c' geen probleem met Illy koffie heb. Vind het op zich geen fout product ; vind gewoon het 6-grams verhaal klinkklare onzin. Ook uitspraken die door hun gedaan zijn dat ze superieure bonen in hun blend draaien. Wat is een 'superieure' boon in the first place?

Nee hoor, ik denk dat we veel aan Illy (en bv ook Starbucks) te danken hebben. Ze hebben mensen hun vista op koffie verruimd en verbeterd. Ook hun blending en verpakking en dergelijke was zeker baanbrekend.
Spijtig genoeg is Illy in België er met de tijd niet op vooruit gegaan. 10 jaar geleden werd er in de Kleine Bourla en hun eigen espresso bars meer precisie aan de dag gelegd dan vandaag terwijl de koffiewereld intussen een enorme sprong gemaakt heeft.

Mijn excuses nog eens aan Nederlands beste Barista Yakup voor het foutje en allen tesamen er tegenaan nu voor lekkerdere koffie, hand in hand.
Tot snel,
Rob

No comments: