Sunday, December 4, 2011

Jonasty part 1 (Dutch)

Met een gezonde nieuwsgierigheid en een kleine portie zenuwen meldde ik me
op maandag 7 november aan bij Caffènation, mijn nieuwe werkgever. Niet dat
de zaak een nobele onbekende voor mij was, integendeel, reeds verschillende
jaren kwam ik er over de vloer voor mijn dagelijkse dosis cafeïne. Deze maandag
zou ik echter niet plaatsnemen in de comfortabele zetels, maar zou ik de
manschappen achter de bar vervoegen, en mijn eerste voorzichtige stappen
zetten in de koffiewereld. Mijn collega’s kende ik gelukkig al bij naam wat de
eerste kennismaking uiteraard vereenvoudigde. De werknemers van Caffenation
zijn niet op hun mondje gevallen, zo heb ik het graag, en mijn onwennigheid
verdween daardoor als sneeuw voor de zon. De eerste dagen werkte ik aan
de ‘koude kant’, ice-tea’s maken, filterkoffies zetten, de afwas doen, ... Ik had het
vrij snel onder de knie. Bert duwde me als eerste de portafilter in de hand, en
spoedig bemerkte ik dat er meer komt kijken bij een goed kopje koffie dan ik op
eerste zicht ooit had vermoed. Het niveau ligt hier hoog.
Na enkele weken had ik de eer om privéles te krijgen van Roeland, waarbij me
in een ijl tempo de basics bijbracht van wat er allemaal reilt en zeilt rond de
koffiemachine. Wederom stond ik ervan te kijken hoeveel kennis er te vergaren
valt omtrent dit zwarte goud. Zelfs over de exacte temperatuur om de gestoomde
melk te serveren bestaan er hele theorieën, doch Caffènation heeft overal een
eigen filosofie over en vaart zijn eigen koers. Binnenkort krijg ik zeker de kans
om eens een kijkje te gaan nemen in de branderij.
Wat me nu de komende weken vooral te doen staat is mijn plaatsje achter “den
bak” proberen op te eisen tijdens rustige momenten zodat ik mijn koffieskills kan
verbeteren en mezelf binnen aanzienbare tijd op te werken tot volleerd barista,
en een volwaardig lid van het Caffènationteam.

Jonas, nieuwbakken Caffenation Barista.

No comments: